5 lessen uit servicejournalistiek – uit mijn tijd bij AD en Nu.nl
In dit artikel beschrijf ik mijn verbazing over het Google ADS-infuus. Waarin bedrijven zich, in mijn ogen, veels té afhankelijk maken van Google (en zoekmachines).
📈 Gloednieuwe update van Google Trends!
Vanaf vandaag (7 augustus) heeft Google Trends niet alleen een vernieuwd uiterlijk, maar ook een aantal interessante nieuwe functies.
Zo toont Google Trends nu hoe vaak er ongeveer gezocht wordt op een bepaalde zoekterm (!) en kan je zien wanneer de trend gestart is.
Voor wie is de dit artikel nuttig?
► Copwriters
► Nieuwsmedia
► SEO-specialisten
REBAR ► Nieuwe Google Trends features: dit is wat je ermee kan
Google Trends heeft maar liefst 5 nieuwe features uitgebracht, die enorm nuttig zijn bij het spotten van onderwerpen om over te schrijven. Laten we er direct in duiken!
Misschien wel de meest gevraagde feature in Google Trends: het tonen van zoekvolume! Je krijgt geen exacte getallen te zien, maar wel een goed beeld van hoe groot de zoekactiviteit is in die groep.
Nu wil ik er wel meteen bij zeggen: ga niet alleen maar blindelings af op volume.
Probeer meer te kijken naar de potentie van het onderwerp waar je over wilt schrijven: heeft het impact op een specifieke groep mensen of op de hele regio of zelfs heel Nederland? Neem het mee als een van de metrics, maar focust je liever op relevantie.
Daarnaast wordt er een percentage getoond. Dit groeipercentage laat zien of het zoekvolume hoger of lager is dan wat Google had voorspeld. Stel dat de verwachting was dat weinig mensen zoeken naar “winterjassen” in de zomer, maar er toch veel zoekopdrachten naar zijn. Dan zie je een groei ten opzichte van wat verwacht werd, of andersom als het lager uitvalt dan de voorspelling.
Zo kun je snel zien of een onderwerp momenteel groeit in populariteit of juist afneemt.
In de vorige oude versie van Google Trends werden nieuwe trends soms pas na een uur getoond. Hierdoor mis je soms trends die kort geleden ontstaan zijn, maar waar je snel op in wilt haken. Dit is vooral heel erg nuttig voor nieuwsredacties, waarbij het essentieel is om als eerste het nieuws te brengen.
Nieuw is ook dat je kunt zien wanneer een trend ontstaan is. Als je nog een keer klikt op het tijdstip in Google Trends, dan zie je tot op 10 minuten nauwkeurig hoe laat de trend gestart is.
Ook handig: Google Trends laat nu zien hoelang geleden een trend populair is gebleven.
In het voorbeeld van de Amerikaanse verkiezingen, zien we dat de trend zondag 3 november gestart is in Nederland. Op dinsdag 5 november werd er gestemd, en op woensdag was de winnaar bekend. Je ziet in de afbeelding hieronder ook mooi dat de trend inmiddels (ik schrijf dit op zaterdag 9 november) niet meer actief is. Dat betekent dat er nu dus niet meer dan normaal wordt gezocht op dit onderwerp.
👉Concreet: wees je bewust van de korte looptijd van trends. Er gebeurt veel in de wereld, de aandachtsspan van je bezoeker is héél kort.
Zou je over het onderwerp “verkiezingen us” schrijven, is het op basis van de trenddata dus goed om echt volop op alle kanalen aanwezig te zijn in het tijdsbestek van ongeveer 2 dagen voorafgaand aan de verkiezingen, en 2 dagen na de verkiezingen.
Een trend kan uit meerdere zoekopdrachten bestaan die volgens Google als gerelateerd worden beschouwd. Onder ‘Uitsplitsing van trend’ kan je meer lezen over de bijbehorende onderwerpen.
Het kan je handige inzichten geven over welke andere subonderwerpen je in je artikel kunt benoemen. Of het kan je zelfs een idee geven voor een nieuw artikel!
Tot slot zijn er diverse handige filters toegevoegd. Zo kan je filteren op Nederland, maar ook specifiek per regio bekijken wat de trends zijn. Verder kan je alleen actieve trends laten tonen, zodat je geen trends ziet die al voorbij zijn.
Ook het sorteren is makkelijk gemaakt; met een druk op de knop sorteer je trends op ‘Hoogste zoekvolume’ of juist op recentheid.
Kortom, Google Trends is er gigantisch op vooruit gegaan én is een stuk gebruiksvriendelijker geworden met deze nieuwe updates. Het maakt het naar mijn mening nog veel makkelijker voor redacties en bedrijven om snel nieuwe trends te spotten en beter vindbare artikelen te maken, die precies aansluiten bij wat er nú bij hun doelgroep leeft.
PS. Weten hoe je dit voor jouw redactie toe kan passen? Ik heb nog een aantal plekken beschikbaar voor beginner- en geavanceerde Google Trends trainingen de komende tijd. Stuur mij een bericht voor meer info!
Meer REBAR artikelen
In dit artikel beschrijf ik mijn verbazing over het Google ADS-infuus. Waarin bedrijven zich, in mijn ogen, veels té afhankelijk maken van Google (en zoekmachines).
In dit artikel beschrijf ik mijn verbazing over het Google ADS-infuus. Waarin bedrijven zich, in mijn ogen, veels té afhankelijk maken van Google (en zoekmachines).