5 lessen uit servicejournalistiek – uit mijn tijd bij AD en Nu.nl
In dit artikel beschrijf ik mijn verbazing over het Google ADS-infuus. Waarin bedrijven zich, in mijn ogen, veels té afhankelijk maken van Google (en zoekmachines).
📈 “Waves of Interest” onderzoekt welke politieke onderwerpen de aandacht trekken tijdens Amerikaanse verkiezingsjaren en hoe deze interesses in de loop der tijd veranderen.
Het project maakt gebruik van 17 jaar (!) aan Google Trends-gegevens.
In dit artikel laat ik je het zoekgedrag zien rondom de US verkiezingen en hoe er in Nederland gezocht wordt op deze onderwerpen. Tot slot geef ik 3 concrete tips waarmee je zelf aan de slag kunt.
REBAR ► Lessen uit het zoekgedrag rondom de US verkiezingen
“Truth & Beauty” is het data-visualisatiebedrijf van Moritz Stefaner, een onafhankelijke ontwerper en consultant gespecialiseerd in data-visualisatie. Hij helpt organisaties, onderzoekers en bedrijven om waarheid en schoonheid (vandaar de naam) te vinden in relevante en betekenisvolle data.
Voor het project Waves of interest werkten zij samen met Google Trends om de trenddata te analyseren rondom de Amerikaanse verkiezingen.
De data wordt gevisualiseerd zodat het makkelijker te begrijpen is voor ons brein. Klik op de afbeelding om een aantal topics in Amerika te bekijken.
Inflatie is zo te zien een onderwerp met stijgende interesse in de Verenigde Staten. Maar hoe zit dit in Nederland?
Ik vergeleek de interesse in Google Trends tijdens onze meest recente verkiezingsjaren (2021 en 2023).
💡 De interesse in het onderwerp “inflatie” in Nederland is in 2023 met 53,3% gestegen ten opzichte van 2021.
🔎 In Nederland zoeken mensen vooral naar actuele inflatiecijfers per maand, de impact op huur en boodschappen, en verwachtingen voor de toekomst. Populaire zoekvragen zijn bijvoorbeeld “inflatie september 2024 Nederland” en “hoeveel stijgt mijn huur door inflatie in 2024?”.
Al deze data geeft ons een belangrijk inzicht: mensen ervaren en/of maken zich zorgen over de gevolgen van inflatie op hun dagelijks leven: boodschappen, woonlasten en spaargeld.
Dit biedt kansen om artikelen te schrijven die niet alleen informeren, maar ook direct toepasbare tips geven.
Bijvoorbeeld:
Het onderwerp werkloosheid heeft volgens de data de grootste daling van zoekinteresse in de Verenigde Staten. Maar hoe zit dit in Nederland?
Ik voerde dezelfde analyse uit.
💡De interesse in het onderwerp “werkloosheid” in Nederland is in 2023 met 1,27% gedaald ten opzichte van 2021.
Er zijn grote verschillen in zoekinteresse van de Verenigde Staten per staat. Zo is de interesse in “kosten van levensonderhoud” in Alaska met 55% gestegen, terwijl deze in New Hampshire met 32% is gedaald.
Ook in Nederland zie ik veel verschil in interesse per regio in verschillende onderwerpen.
💡Zo is de gemiddelde interesse in het onderwerp ‘Inflatie’ in de afgelopen 5 jaar het hoogst in Noord Holland, en het minst in Zeeland.
Het zoekgedrag in kaart brengen is één, wat vervolgens hiermee doet is twee. Onderstaand geef ik een aantal tips om content beter te laten aansluiten bij jouw doelgroep.
Data-analyse kan helpen om veranderende interesses en zelfs ‘nieuwsmoeheid’ in bepaalde onderwerpen te herkennen. Zo blijft het nieuwsaanbod dynamisch en speelt het beter in op wat de lezer écht wil weten.
👉 Is inflatie deze maand trending? Schrijf erover nu het leeft, en verschuif later de focus naar andere onderwerpen zodra de interesse verandert.
Data-analyse helpt je te ontdekken welke artikelen goed presteren en welke minder impact hebben.
En toch wordt juist dit onderdeel vaak overgeslagen.
👉 Analyseer regelmatig welke artikelen of teksten goed presteren en welke niet. Pas je aanpak aan waar nodig, experimenteer met nieuwe ideeën en blijf verbeteren.
In de VS zijn er duidelijke verschillen tussen staten, en ook in Nederland zijn regionale variaties te vinden (bijvoorbeeld stedelijke versus landelijke gebieden).
De grootste valkuil? Denken dat onderwerpen in heel Nederland leven, terwijl het zich alleen in jouw ‘bubbel’ afspeelt.
👉 Lokaliseer onderwerpen, gebruik ook hier zoekdata en Google Trends voor. Dit maakt nieuws relevanter voor diverse doelgroepen en verhoogt de betrokkenheid.
Het zal je verbazen hoe groot de regionale verschillen zijn in zoekinteresse.
Nog iets dat mij opvalt in het zoekgedrag rondom de Amerikaanse verkiezingen: er is een verschuiving gaande van brede politieke onderwerpen naar meer persoonlijk relevante onderwerpen.
Dit is een trend die ook in Nederland relevant is. In welke branche jouw bedrijf zich ook bevindt, probeer je focus te verleggen van simpelweg berichten over complexere thema’s naar het vertalen van verhalen die impact hebben op het dagelijkse leven van je lezers.
Oftewel: servicejournalistiek!
👉 Leg de nadruk op persoonlijke impact voor de lezer, in plaats van alleen communiceren over cijfers. Zo blijft nieuws mensgericht en voelt het relevanter aan voor een breed publiek.
Dit waren de belangrijkste inzichten van de zoekinteresse data rondom de verkiezingen in de VS en hoe de interesse was rondom dezelfde onderwerpen in Nederland.
Uiteindelijk is het doel van dit soort analyses altijd: de verhalen vinden achter de trends. Zeker bij dit soort grote gebeurtenissen valt er veel te leren over zoekgedrag.
PS. Ook nuttige inzichten rondom bepaalde zoekonderwerpen krijgen voor jouw redactie? Ik doe dit soort analyses ook op aanvraag. Stuur mij een bericht voor meer info!
Meer artikelen
Kies een nieuw artikel om te lezen of bekijk alle REBAR inzichten.
5 lessen uit servicejournalistiek – uit mijn tijd bij AD en Nu.nl
In dit artikel beschrijf ik mijn verbazing over het Google ADS-infuus. Waarin bedrijven zich, in mijn ogen, veels té afhankelijk maken van Google (en zoekmachines).
Het verslavende Google ADS-infuus
In dit artikel beschrijf ik mijn verbazing over het Google ADS-infuus. Waarin bedrijven zich, in mijn ogen, veels té afhankelijk maken van Google (en zoekmachines).