5 lessen uit servicejournalistiek – uit mijn tijd bij AD en Nu.nl

Wat bedrijven kunnen leren van servicejournalistiek en SEO 5 lessen uit mijn tijd bij het AD en Nu.nl

In april 2021 begon ik bij het, toen nieuw opgerichte, servicejournalistiek-team van DPG Media waar we artikelen publiceerden voor zowel het AD als Nu.nl.

Hier draaide het niet alleen om SEO-optimalisatie, maar vooral om het antwoord bieden waar lezers écht verder mee komen.

In eerste instantie was mijn taak om artikelen beter vindbaar te maken in zoekmachines, maar gaandeweg heb ik die artikelen veel meer voor de gebruiker geoptimaliseerd. Toegankelijker maken voor zoekmachines was hierbij slechts een klein onderdeel.

Inmiddels werk ik al ruim 1,5 jaar als freelance strateeg en trainer, en help ik bedrijven met het toepassen van User Focused Optimization (UFO). 

Hieronder 5 waardevolle lessen uit mijn tijd bij de redactie Servicejournalistiek:

Snel navigeren:

🔍 1. Begrijp je bezoeker en maak de boodschap praktisch

Servicejournalistiek richt zich op praktische antwoorden die de lezer verder helpen. Of het nu gaat om besparen op vaste lasten of snel iets doen aan keelpijn, we zorgen altijd dat de inhoud aansluit op wat onze lezers zoeken. De les? Focus niet alleen op het onderwerp, maar op de vraag achter de zoekterm. Duik dieper en zorg dat jouw inhoud écht helpt.

💡 2. Publiceer op het juiste moment

De impact van timing is groot. Een goed geplaatste tip over bijvoorbeeld hoeveel energie het kost om de kerstverlichting aan te zetten scoort niet alleen goed omdat het SEO-proof is, maar vooral omdat het op dat moment veel gezocht werd. Om dit te bereiken gebruikte ik onder andere Google Trends om te achterhalen wat er nú leeft bij het publiek. Bedrijven die dit ook toepassen, komen precies op het juiste moment in beeld bij hun doelgroep.

Servicejournalistiek - Publiceer op het juiste moment
💡 Klik op de afbeelding om te vergroten

🤝 3. Versterk het vertrouwen van je lezer

Lezers willen feiten én praktische tips, geen oppervlakkige teksten en open deuren. De redacteuren interviewen altijd minimaal twee experts. Wees je bewust van de verantwoordelijkheid die je hebt naar je lezers. Wat je deelt, moet 100% kloppen.

Heeft je lezer iets gehad aan je artikel? Door die positieve ervaring met jouw bedrijf heeft de lezer een positieve associatie en is de kans groot dat diegene weer bij jou terugkeert.

✍️ 4. Een pakkende kop doet wonderen

Een krachtige kop trekt de lezer direct binnen. Eén woord kan al het verschil maken.

In een oudere versie van onderstaand artikel veranderden we in het woord ‘betekenis’ in ‘gevolgen’, wat direct een grote impact had op het aantal clicks. Zeg het maar eens hardop: dit betekent het voor jou. Of: dit zijn de gevolgen voor jou. Voel je het verschil?

Er zit nog een slimmigheidje in: het gebruik van een persoonlijk voornaamwoord. Daarmee spreek je de lezer een-op-een aan. Je lezer zit alleen achter de laptop, spreek de lezer op die manier aan om een connectie te krijgen.

Bron: ad.nl

📈 5. Herpubliceer oude artikelen

We publiceerden bij de redactie vaak op grote schaal, wat betekende dat nieuwe artikelen soms overlapten met onderwerpen waarover we het jaar ervoor al hadden geschreven.

Toch scoorden die ‘oude’ stukken vaak nog steeds goed.

Door een contentkalender te maken en per maand bij te houden wat er vorig jaar goed werkte, konden we eenvoudig bestaande artikelen updaten en aanvullen.

Dit zie ik vaak misgaan bij bedrijven die bloggen, terwijl hier juist veel kansen liggen.

Tot slot: mijn grootste les

Als ik er zo op terugblik is veel van mijn visie over User Focused Optimization (UFO) onbewust ontstaan tijdens mijn werk op de redactie servicejournalistiek. Mijn grootste les? Het zit ‘m echt in de details. Er zijn zoveel kleine aanpassingen die je kunt maken, niet alleen in artikelen maar over je gehele website, die ervoor zorgen dat bezoekers bij jou terugkomen. 

PS. Weten hoe je dit voor jouw bedrijf toe kan passen? Ik heb nog een aantal plekken beschikbaar voor trainingen de komende tijd. Stuur mij een bericht voor meer info!

Foto van Xandora
Xandora

Freelance online strateeg en mede-eigenaar van REBAR.

Mij spreken?

Meer artikelen

Kies een nieuw artikel om te lezen of bekijk alle REBAR inzichten.