Het verslavende Google ADS-infuus

Het verslavende Google ADS-infuus

Beeld je eens een verslavend infuus in, waar iemand vastgekluisterd zit te wachten op een volgende dosis gelukzaligheid. Waar denk je verder aan?

Ik kan natuurlijk niet in jouw hoofd kijken, maar mijn inschatting is een situatie waar je geen warm gevoel bij krijgt. Laat staan waar je zelfstandig voor zou kiezen. En toch doen meer bedrijven dit dan je denkt.

In dit artikel beschrijf ik mijn verbazing over het Google ADS-infuus. Waarin bedrijven zich, in mijn ogen, veels té afhankelijk maken van Google (en zoekmachines).

Snel navigeren:

Wat is het Google ADS probleem?

Binnen de online marketing wereld zijn we het normaal gaan vinden dat bedrijven duizenden (zo niet tienduizenden) euro’s per maand uitgeven aan advertentiebudget.

En dat werkt natuurlijk als een tierelier: jouw bedrijf en producten pronken bovenaan in de zoekresultaten in de grootste zoekmachine van de wereld. Je bent wel gek als je niet meedoet aan dit prachtige marketing-instrument.

Maar bedenk wel dat dit een keerzijde heeft: jouw bedrijf is afhankelijk van één kanaal via één platform. En dat brengt problemen met zich mee.

De symptomen van het Google ADS-infuus

Ben je benieuwd of jouw bedrijf ook vastzit aan het Google ADS-infuus? Beantwoord eens eerlijk de volgende drie simpele vragen:

  • Is Google ADS jouw voornaamste voorkoopkanaal?
  • Lopen de maandelijkse Google ADS kosten structureel op?
  • Kan jouw bedrijf geen 3 maanden doordraaien zonder Google ADS conversies?

Als je net 3x ja hebt geknikt, dan ben je volgens REBAR te afhankelijk van dit ene kanaal. Uiteraard kun je, net als bij een echte verslaving, je bedrijf laten afkicken zodat je weer gezond door het leven kunt.

Wat kun je doen tegen het Google ADS-infuus?

Wil je als ondernemer minder afhankelijk worden van Google advertenties? Dan kun je eens overwegen om hiermee aan de slag te gaan komende week:

  1. Stel je klant centraal
    Ga eens in gesprek met een aantal vaste klanten, je zult verbaasd zijn over de hoeveelheid verbeterpunten die je kunt doorvoeren binnen jouw (online) bedrijf. Leer waarom ze voor jou kiezen?

  2. Bouw aan je merk
    Klanten moeten binding hebben met jouw bedrijf, niet omdat je bovenaan staat in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je de vragen en pijnpunten van klanten beantwoord in jouw (online) communicatie.

  3. Word eens jaloers
    Ga zelf op onderzoek uit bij jouw concurrenten die dezelfde producten of diensten aanbieden. Waar ben je jaloers op dat ze dit goed voor elkaar hebben?
Maak het vooral niet te groot, maak structureel kleine verbeteringen en ontdek waarmee je jouw klanten een groot plezier doet. Jouw bedrijf kan bestaan omdat je tevreden klanten hebt, neem ze dan ook serieus. Neem geen ‘shortcuts’ want daarvoor betaal je later weer de prijs.

Tot slot: moet je dan helemaal niet adverteren?

Misschien heb je door dit artikel het idee gekregen dat ik een sterke aversie heb tegen adverteren of Google ADS. Geloof me, dat is echt niet zo.

Ik vind adverteren een mooie toevoeging om jouw bedrijf op korte termijn extra onder de aandacht te brengen. Vergeet alleen niet dat dit één van de marketing middelen is om jouw bedrijf te runnen. 

Je bent nu bewust van het infuus waar je misschien wel al langer aan ligt, aan jou de keuze wat je hiermee doet. Vind je het eigenlijk wel lekker, of ga je jouw bedrijf toch anders inrichten de komende weken?

Foto van Jonathan Neijssel
Jonathan Neijssel

Freelance online strateeg en mede-eigenaar van REBAR.

Mij spreken?

Meer artikelen

Kies een nieuw artikel om te lezen of bekijk alle REBAR inzichten.